Aaaaarg!!!

Tur du hade någon! Tur du blev räddad!
Bara synd du hamnar på fel ställe. Jag ville bara kidnappa dig därifrån! Men nu ber jag alla, som läser min blogg att hålla alla tummar och tår så att denna underbara människa ska få RÄTT hjälp!

Jag brukar inte vilja "blotta" ut mig så känslomässigt här....men nu har lilla Sandra fått nog!!!

Jag säger detta och står för det till 110%. Jag har verkligen haft tur här. Att få rätt hjälp tillslut. Jag har blivit "utredd" och de vet orsaken till mitt mående genom att jag haft samtal, provat mediciner, fyllt i papper osv. Jag är verkligen tacksam för denna hjälp jag har fått och ska få (Orana). Men jag märker också hur man bara skriver ut folk från psykiatrin som inte är redo, som inte har fått rätt hjälp.  Klart att vissa klarar sig med medicin, samtal osv. Klankar självklart inte ner på hela psykiatrin. Men tycker att VARJE person som någon gång blir inlagd inom psykiatrin ska bli "utredd" helt och få rätt hjälp! För man kan väl inte få rätt hjälp om man inte utreds helt?!! Om man inte vet varför personen mår som den mår?
Varför skrivs så många ut som inte känner sig redo? Som känner att det kommer bli katastrof om dom kommer hem? Varför? När de till och med säger det rakt ut: "Jag är inte redo"
Varför är det såhär?
Brist på personal?
Brist på pengar?
Brist på kunskap?
Nej, nu får man fan ta tag i detta!!!
Ett exempel:
En ung tjej försöker ta självmord, med sprit, tabletter, rakbland...ja, vad som helst. Hon åker in akut och blir direkt inskriven på någon psykavdelning. Ingen vet något om denna tjej om hon blivit utsatt för hemska saker misshandel, hot, övergrepp m.m. och hon läggs in på en avdelning där det finns personer som helt plötsligt slår i väggar, skriker könsord m.m. Utan att veta något om tjejen läggs hon in här och senare får hon frågan:
-"Känner du att du fortfarande vill ta livet av sig"
Tjejen kanske fortfarande känner detta men kan inte tänka särskilt klart. Hon vill inte stanna här. Så hon blir utskriven direkt.
Ja, de blandar helt enkelt människor med olika psykiska problem. Vilket är så fel!
Okej, här har jag mer förståelse med personal osv. Men fortfarande hittar jag ingen förklaring till uppföljning, utredning osv. Hitta rätt HJÄLP till varje individ.
För jag menar, låter dessa stycken, nedan, bra?!

Detta läste jag här ifrån:

"I Sverige är självmord den vanligaste dödsorsaken för män mellan 15 och 44 år. Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) gäller det för alla världens länder (som för dödsorsaksstatistik) att självmord är en av de tre ledande dödsorsakerna för människor mellan 15 och 34 år. I USA kommer självmord på tredje plats, för gruppen 15-24 år, efter mord och olyckor.

Det är en världsomspännande tendens att självmordproblematiken kryper nedåt i åldrarna, och det är något som också uppmärksammats i svenska undersökningar"
Detta kopierade jag här ifrån:

”Varje dag tar 5 svenskar självmord, dubbelt så många som dör i trafiken.” skriver Aftonbladet i artikeln ”...tänk om hon tar livet av sig” I samma artikel kan vi läsa att över hela Europa är självmord den näst vanligaste dödsorsaken; Över 150 000 européer tar livet av sig varje år. 
I Sverige är självmord den enskilt största dödsorsaken bland ungdomar 15-24 år.


Ja, nu har jag fått ur mig lite aggressioner....eller vad det är. Men du och jag Malin! Vi klarar allt! Visst?!
Tänker på dig. Du är fast i mitt 

Kommentarer
Postat av: Lotta

Heja Sandra!

Tänk att du har blivit så stark att du kan slåss för andra.....kram på dig <3<3

2009-12-06 @ 15:33:01
URL: http://tenderee.blogg.se/
Postat av: Sessan

Tur att Malin har dig! Du är ett fantastiskt stöd för henne...och hon för dig. Jag håller med dig angående det du skriver om psykiatrin. Det gäller även socialtjänsten. Jag hoppas verkligen att både du och Malin ska få må bra snart! Ni är värda det bästa. Kram på dig!

2009-12-07 @ 12:56:19
Postat av: Anonym

Woohoo!! Gooo Syster!!

Du är stark som vågar "blotta" dina känslor, jag är en stolt syster nu!



Jag håller med dig fullständigt när du skriver om psykiatrin! Känner exakt likadant. Duktig Sandra som skrivet det så bra, kunde inte gjort det bättre själv!



Självklart kommer vi att fixa detta tillsammams - du och jag! Vi är ju trots allt bamsestarka!

Kramisar i massor bara till dig! <3

2009-12-07 @ 23:02:59

Lämna gärna ett spår:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0